2013. január 28., hétfő

Na, ki a vagány csaj?

Habár ezerszer megfogadtam már, hogy nem veszek több női újságot, mégis minden hónapban kísértésbe esek és minden aktuálisan megjelent divatmagazint felhalmozok...aztán nagyjából 10 perc után félre is lököm őket. Ám az elmúlt években függője lettem egy teljesen más szakirodalmi lapnak is, amit a világon mindenhol Playboynak neveznek. Azzal nyugtatom magam, hogy mivel wannabe pszichológus vagyok szükség van arra, hogy átlássam milyen szemléletet akarnak átadni a nőknek, vagy milyen szemlélet uralkodik a nőkről. Mivel bizonyos értelemben igaz az a feltevés, hogy sokat elárul rólunk az, hogy mit veszünk meg. Ha valamit megveszünk, akkor az visszaigazolja valamennyire azt, hogy milyenek vagyunk, mik az igényeink. Na, akkor lássuk, hogy milyenek is a nők? Mások szerint.

Női magazinok 
(Joy, Cosmo)

Az olvasók életkora: elképzelésem szerint ezeket az újságok a legnépszerűbbek a 16 és 28 éves korú lányok/nők között. 

1. Egy átlalános értelemben vett menő csaj valamilyen irodai munkát végez. Legtöbb esetben egy multi cégnél, ahol többnyire ildomos magassarkúban és kosztümben megjelenni. A valóságban ezzel kapcsolatban nem tudom mi a hivatalos adat, de azt hiszem ennek van  kapcsolata a realitással.

2. Egy általános értelemben  vett menő csajt érdekel a bulvár. Ismeri az aktuálisan menő sztárokat. Azt hiszem a nőknek valóban van arra affinitása, hogy amolyan bűnös élvezetként belefeledkezzenek a sztárpletykákba. Annál érdeklődőbbek a sztori iránt, ha a sztárok súlyával, válásával foglalkoznak az írások, vagy épp az ellenkezőjével: a fényűző életükkel.



3. Szereti magát sminkelni lehetőleg széles körben is árusított közepes árkategóriájú sminktermékekkel. Az újságok olyan sminkeket és frizurákat mutatnak be, amit szerintük bármilyen nő képes magának megcsinálni. Nekem erről az a véleményem mégis, hogy egy átlag nő reggelente 15 percnél (hajjal-sminkkel együtt) nem tölt több időt a tükör előtt, valamint -ahogyan elnézem az utcán mászkáló 20-30 év kor közötti nőket egy hétköznap délután. Szinte alig-alig van olyan, aki egy pirosító-szempillaspirál-szájfény kombónál többet visel magán. Háromféle színű, és árnyalatú szemhéjárnyékolást pedig aligha készítenek. Az esti smink többnyire a nők 70%-ál (durva becslés) a fenti kombináció megtoldva egy szemhéjtussal.

4. Az újságok szerint egy általános értelemben vett menő csaj aktívan érdeklődik az aktuális trendek iránt, és mindent megtesz azért, hogy kövesse is azokat. Ezzel szemben ha végigpillantunk egy átlagos nőn, azt hiszem, ugyanaz az igazság, mint a sminkelés esetén. A magyar nők szerintem inkább praktikusságra törekszenek és mind az iskolában, mind pedig a munkahelyen 5 napból legalább 3 napon farmer-póló kombinációban járkálnak. A divatos öltözködés manapság -főleg az iskolákban- egyfajta státusz szimbólum jele. Ez főleg abban nyilvánul meg, hogy a menő csajok tényleg minden nap más ruhában járnak, és egy héten kényszer ugyanazt nem veszik fel, valamint változatos kiegészítőket viselnek magukon. (Sőt, egy fiatal leányzó a napokban azt mesélte nekem, hogy az osztályban az számít menő csajnak, aki tényleg minden nap magassarkúban jár. Miért? Mert azokat a lányokat kocsival viszik iskolába, és nem szorulnak rá arra, hogy a tömegközlekedést vegyék igénybe).

5. Egy általános értelemben vett menő csaj tényleg kifejezetten nyitott szexuális értelemben. Ezalatt elsősorban azt értem, hogy az újságok olyan szextippeket adnak, melyeket valószínűnek tartanak, hogy a nők kipróbálják. Én tényleg nagyon kíváncsi vagyok, hogy vajon ez tényleg megtörténik-e, és valóban hasznosnak ítélik-e a nők az újságok szextippjeit. Az én vélemény az, hogy a nők nagy része inkább mosolyog rajtuk, és nem pedig felvázolja a pasi előtt, hogy "Na apukám most bizony a TV tetején kell magadévá tenni"...vagy pedig a pasival röhögnek rajta otthon (végül is ez is egy jó közös program) :)

 

6. Egy átlag nő nem olvas el egy 1 oldalnál hosszabb cikket. Ez így egy kicsit sértőnek hangozhat a végére, de nekem nagyon az a benyomásom, hogy a fenti újságok inkább a mennyiségre törekednek (nem azt mondom, hogy a minőség rossz, de nem ez az elsődleges) A cikkek többsége tényleg igen rövid, és nagyon könnyed hangnemben íródnak, mellőzve mindenféle idegenszót, vagy szakzsargont. Komoly témákat pedig szinte alig-alig boncolnak. A komoly témák többsége inkább amolyan real life történetek köré csoportosul, mint az anorexia, vagy más  betegségek (mint pl. mellrák). Szerintem ezek a legjobb cikkek.

Női magazinok 2
(Elle és Marie Claire)

Az olvasók életkora: 28 felett (de lehet még ennél is feljebb) kitolódva ez 38 éves korig. A fenti újságok egy jól kereső, legtöbb esetben vezető beosztású nő imázsát mintázzák meg. Miért?

1. A hirdetési felületek nagy részét meglehetősen drága ékszerek/ szépségápolási termékek/ high-fashion kollekciók reklámozásával töltik meg. Ez azt takarja, hogy ezeknek a hirdetőknek megéri a fenti újságokban reklámozniuk, hiszen számítanak arra, hogy az olvasók között sok potenciális vásárló jelölt van.  Elmondanám, hogy az imént, amikor rákattintottam az elle.com-ra, akkor egy csiszolt gyémánt ékszereket népszerűsítő hirdetés fogadott. Akkor gondolom értitek, hogy mire is akarok célozni...

2. Az írások jóval komolyabb hangvételt ütnek meg.  Ezekben a magazinokba lényegesen hosszabb írások kerülnek, és olyan témákat is érintenek, amiken nem lehet átsiklani 1-2 perc alatt: éhezés, szexuális bántalmazások, afrikai törzsek, globális felmelegedés, stb. A magazinok szerint egy menő nő érdeklődik a világ dolgai iránt, és tenni is akar az emberekért.



3. A fenti magazinok high-fashion trendeket népszerűsítenek. Elsősorban a divatról szóló írások is jóval komolyabb hangvételűek, és belemennek olyan trendekbe, tervezők kollekcióiba, amibe az előző két újság nem igen. A Chanel, Carolina Herrera , Gucci és egyéb márkák sem számítanak tabunak. 

4. A címlapjaikra 90%-ban nem kerülnek szex tippeket népszerűsítő írások. Most hirtelen átfutottam 10 Elle covert, ami itthon volt, de egyiken sem találtam olyan címoldalra tett tartalmat, ami valamilyen szexszel kapcsolatos dolgok népszerűsítene. Nyilván nekik nem ez a profiljuk...vagy feltételezik, hogy a nők nem szexelnek 30 felett. Jó csak vicceltem. Inkább az első.

Megjegyzés
A véleményemet leginkább saját tapasztalataimra, és mások véleményére alapoztam. Hirtelen ennyi jutott eszembe az újságok szempontjából menőnek számító nőideálról. Én többnyire jól szórakozom az újságokon, örömmel olvasgatom őket a reggeli kávé mellé. Egy jó 10 éve mindig napi lapokat olvastam reggelente, de miután a napi lapok többsége akkora állatságokkal foglalkozik, hogy kifordul a belem, már erről a szokásomról letettem. 

Én némileg máshogy elmélkedem a menő nő prototípusáról, és mindig megpróbálok egy másfajta életérzést átadni. Véleményen szerint nagy szükség lenne kicsit alternatívabb magazinokra is, mint ami régebben mondjuk a PEP! volt.  Kicsivel több művészet, design, egyedi stílusban gondolkodó, és kinéző emberrel....


10 megjegyzés:

  1. Ez egy nagyon jó írás volt.Olyan jó lenne minden reggelt hasonlóval kezdeni. Azért arra is kíváncsi lennék, hogy szerinted milyen is a menő nő. Remélem, lesz ilyen írásod is. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia,
      szerintem biztos lesz egy olyan is. Sőt,
      a végére terveztem, hogy én is leírok mit gondolok...csak elaludtam:D

      Törlés
  2. Uhhh, ezt imádtam.. :)
    Én feladtam a Joy-Cosmo vásárlást. Nekem a felét sem érte meg az ára. A net-es Joy cikkeken szabályosan kiakadok. Már ha az a pár sor cikknek minősül. De lehet, hogy kinőttem a 28 évemmel - 2-3éve.. Na, jó, néha elcsábulok, de megbánom :/ Évát vettél már? Nekem bejött.. (Fél áron előfizetve) Értelmes cikkek, minden hónapban egy téma köré rendezve. Mondjuk szintén 28+-os..
    Ja, és valami hasonlóról írtam a szakdolgozatom, ezért főleg talált a bejegyzésed ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akkor tényleg nem nőttem mellé ezzel az életkor saccolással.
      Néha azon is elgondolkodom, hogy tolódhatott ki annyira, hogy már a 13 éves csajok is Cosmot olvasnak (persze ezt nem mertem saccolásként beírni, csak itt mondom)...nálunk még anno az IM meg hasonló újságok voltak a menők:D

      Törlés
    2. ...Ja és sok sikert a szakdogához! Bár már végre én is tudnám, hogy miről fogok még írni a maradék két műhelymunkámban:D

      Törlés
  3. Nagyon tetszik ez a bejegyzés. Már én is próbáltam magamban megfogalmazni, hogy miért ne vegyek többet ilyen magazinokat.. Hát, én is "csábításba" esek néha... Nagyon egyet értek azzal, amit írtál. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Amúgy nem fikázni akartam ezeket, vagy bármi...Csak valahogy ezt gondolom az egészről.

      Törlés
    2. Értelek, én se ezt a következtetést vontam le. Én is hasonlóan gondolkodok erről a témáról. És tényleg jól összeszedted a jellemzőket!

      Törlés
  4. Régebben én is vásároltam őket, azonban manapság már nem teszem ezt. Ennek egy oka van, mégpedig a valóságtól való elrugaszkodás. a szexuális tippek nagy többsége irreális, élő ember ilyeneket nem akar csinálni. Illetve, pont ezzel van a problémám: olyan dolgokat jelenítenek meg, amelyek esetleg arra kényszeríthetik az olvasót, hogy csináld meg, mert ha nem, akkor prűd vagy. Találkoztam már olyannal is, amikor egy egy nő azt mondta, hogy az Ő szexuális élete uncsi, mert bezzeg az újságokba miket írnak. Ezek a cikkek erősen deformálják a nők elképzeléseit. Nehéz azt mondani, hogy jó, engem ez nem érdekel, de mégis elolvasom és esetleg el is gondolkodom rajta. Szerintem ilyen jellegű cikkekre nincs szükség. Szívesebben olvasnám egy szexológus tapasztalatait, mintsem a túl dimenzionált tippeket.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A szexológus bevonása szerintem is nagyon fontos lenne. Ők azért szakértői a témának nagyon.

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...