2012. augusztus 20., hétfő

Moda Ofensiva - provokatív divatvilág

Le akarom szögezni az elején : imádom a divatfotókat. Tökéletes testű manökenek, megkoreografált képeken feszítenek a legszebb ruhákban télen-nyáron. Ó bizony,télen! Én amíg álmos szemmel, talpig kabátban várom a villamost, addig valamelyik Intimissimi modell dacosan, melltartóban pózol egy kivilágított reklámtáblán hófúvásban, mínusz 30 fokban is. 

A szépség és a média papírvékony szeletei ezek a reklámok az utcákon, újságokban, a falamon ; mindenhol . Hiába minden anorexia ellenes, photoshop ellenes, hús ellenes, szex ellenes és bármilyen ellenes kampány a divat egyeduralkodóként pózol érzékvilágunk egy bizonyos része felett.  Na de, az üzlet az üzlet. Minden modell szép, minden parfüm illatos, minden ruha márkás: valamivel az élre kell törni. S vannak olyan divatkampányok, amik garantáltan nem mennek  ki senki fejéből egyhamar. Most ezek következnek!


A Sisley Fashion Junkie (divatfüggő) kampányát 2007-ben övezte némi felháborodás. Nem elég, hogy bizony a divatvilág olykor igencsak népszerűsíti  és -bizonyos értelemben - ki is szolgálja a kokain divatot (hello, Kate Moss) ,  még a Sisley modelljei nagyképernyőn is megpróbálnak felszippantani ezt azt...na persze csak egy fehér spagettipántos ruhát. Nagyszerű, vagy sem? Ízlésetekre bízom.

A divatvilág fiatal modelljei minden évben tabukat döntögetnek. Pubertás előtti alak, kislányos arc, meztelenkedés ... jó néhány nő és gyermekjogi szervezetnél kiverték már a biztosítékot. Marc Jacobs, Oh, Lola!  parfümreklámja is tiltólistára került. Jogsértőnek találták ugyanis azt a momentumot, hogy a képeken tulajdonképpen  a fiatal ,szőke és bájos színésznő -Dakota Fanning- öle ...virágzik.

Calvin Klein  nem bízza a véletlenre. A fehérneműs, telt keblű Lara Stone óriásplakátját azért kellett eltávolítani New Yorkban egy kereszteződés tetejéről, mert balesetveszélyesnek nyilvánították . A kereszteződésben ugyanis a plakát felhelyezését követő egy hétben megháromszorozódott a közúti balesetek száma. Érdekes teljesítmény. Az újságok hasábjairól persze még mindig árad a szoft-pornográfia. Női órák, női modelleken , nőknek, női újságokban, nem a Playboyban. Nem fura? Sőt, a Dolce&Gabbana is ezt a vonalat követi...sokan másokkal együtt persze.


A Benetton reklámokat (így Toscani művészetét)  az is ismeri, aki azt hiszi, hogy nem. Csókolózó apácák, fedetlen keblek, és a világ legérdekesebb arcú emberei. A reklámokat számtalan országban betiltották már ,de ugyanakkor a világ több pontján Toscani alkotásait úgy tartják számon, mint a rasszizmus elleni harc , és a harmónia szimbólumainak képviselői. Én is így gondolok rájuk.

Tom Ford a divatvilág egyik mindenese: újságíró, designer, fotós, a nők kedvence, filmrendező, és vállaltan homoszexuális. Bármit is csinál, igen jól csinálja azt. Első nedves női testrészeken reklámozott férfi parfümét több országból egyenesen kiátkozták. Máshol pedig eladási csúcsokat döntött. Tom Ford ezek alapján marketingzseni is.


Andrej Pejicnek  nincs divatmárkája, sem ellentmondásos kampányai, ő maga ellentmondásos, s ezért hozom szóba ebben az írásban. Andrej a divatvilág androgün szupermodellje. Férfi, ám nőként is kifutóra lép. Sőt 2011ben a a MICHALSKY egyik divatbemutatóján női és férfi ruhákba is egyaránt megmutatta magát. Hosszú szőke haj, finom vonások ... fura dolgokat produkál a divat. Nemde?


Nem vicces ! 



A divat sokszor sokféle ügy mellé áll : az állatok lemészárolása ellen, a vegetáriánusok mellé, de igen gyakran kampányolnak sokan a nők elleni erőszak ellen is. Néha viszont úgy érzem, nem az igazi célt szolgálják. 1976-ban Helmut Newton vetette el kissé a sulykot (fenti kép) ,amikor az egyik magazin smink rovatában vérző hússal pózoló modelleket fotózott. Később pedig a bolgár 12 Magazine összevert modellek képével népszerűsítette az aktuális sminktrendeket. A felháborodás hatalmas volt , a magazin mégis azt nyilatkozta , hogy mindez csak felhívja a figyelmet a nőkkel szembeni erőszakra....meg gondolom lökött valamennyit az eladási statisztikán.


Nos volt már itt minden: pedofíliával gyanúsított Oh, Lola! kampány, hedonista Dolce&Gabbana, fekete-fehér Toscani, összevert nők stb. A futottak még kategóriában olyan kampányok szerepelnek, mint az American Apparel meztelenkedő zoknis-harisnyás modelljei, Jimmy Choo - a cipőmágus- női hullát elásni készülő rekláma, vagy Duncan Quinn nyakkendővel fojtogatós hímsoviniszta divatpromóciója. Carmen Kass G betű alakú fanszőrzete a Gucci-kampányban pedig csak hab a tortán. 


Mit gondoltok?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...